Satsningsområdet 2023/2024

«Friluftsglød»

Kragerud barnehage er under en stor konseptendring dette barnehageåret og satsningsområdet vårt vil være natur og friluftsliv fremover.

Vi har to lavvoer i barnehagen som vi vil bruke aktivt, samt en flott uteområdet og et rikt nærmiljø. Friluft for oss er å tilbringe tid ute i frisk luft. Vi ønsker at barna skal få utfolde seg fysisk og psykisk og bli kjent med friluft og natur gjennom å oppleve den på sitt nivå. Enten det er i skogen, på tur eller i barnehagens eget uteområdet. Vi er opptatt av at tiden skal tilbringes med glede, nysgjerrighet, aktivitet, samhold og mestring.

Dette skal vi få til igjennom å:

-       Plante og høste mat i grønnsakshagen vår.

-       La barns medvirkning stå sterkt i planlegging av utedagene.

-       La hver avdeling ha sin egen lavvo dag. Det vil si at den dagen er vi ute hele dagen med lavvoen som base hvor vi lager alle våre måltider.

-       Bli kjent med naturen ved å bygge vår egen naturlekeplass i «hekseskogen» og utfolde oss i ulent terreng.

-       Jobbe med bærekraft ved å kildesortere, ta vare på naturen og lære oss å ta med naturen inn i barnehagen.

-       Være nysgjerrige og aktive voksene, og gode rollemodeller.

-       Skape rike erfaringer og opplevelser i naturen.

-       Lære barna å håndtere spikkekniv.

-       Lære barna å lage mat på bål.

-       Bli kjent med blomster og dyrelivet.

Vårt mål er å legge til rette for en hverdag med spørsmål, nysgjerrighet og glede hos barna hvor de skal få utforske friluft og natur.

Rammeplanen sier dette om natur og miljø: Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på̊ livet på̊ jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftige samfunn.

Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.

Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på̊ naturen.