Innblikk i vår hverdag

Vi ser frem til et nytt og spennende år med fokus på lekende læring, samspill og mestring. Hver dag har vi søkelys på at hvert enkelt barn skal bli den beste utgaven av seg selv ved å bli sett, hørt og anerkjent. Vi skal sammen skape magiske øyeblikk og sette gode spor hos alle barn i barnehagen. Vi jobber daglig for at alle barn skal oppleve et trygt og inkluderende læringsmiljø, fritt for mobbing. Der de blir møtt av kompetente ansatte som er opptatt av hvert enkelt barns utvikling, som gir gode språklige og sosiale ferdigheter.

Kragerud barnehage er en barnehage som ligger landlig til ved Hellerudsletta i Lillestrøm kommune. Barnehagen startet opp 17. august 2009 og eies av Ulna barnehagekjede.

Hos oss kan det være inntil 66 barn og 22 ansatte. Barnehagens lokaler er 305m2 lekeareal, med drøyt 3 mål tomt. Barnehagen består av to etasjer med to storebarns avdelinger i andre etasje og to småbarns avdelinger i første etasje. Vi har samarbeid på tvers av avdelingene, slik at alle får oppleve aldersadekvate opplegg, turer og happeninger.

Vi er en fullkost barnehage som serverer 3 måltider hver dag, altså frokost, varmlunsj og ettermiddagsmat. På onsdager er det utedag/turdag og da må barna ta med matpakke til lunsj selv.

Måltidene våre er en viktig læringsarena og har en viktig pedagogisk funksjon hvor barna deltar aktivt i forberedelser og gjennomføring. Ved å la barna delta aktivt i matlagingen, vil den språklige utviklingen, utvikling av lukte- og smakssansene, kunnskap om sammenhengen mellom mat, kropp og helse fremme barnas utvikling på en god måte.

Vi bruker god tid under måltidene og barna skal oppleve dem som hyggelige. Vi øver på å smøre maten selv, bruke kniv og gaffel, ha bordmanerer og takke for maten når vi er ferdig. De voksne på avdelingen er alltid til stede og sitter og spiser sammen med barna. De passer på at alle får være med i samtalene rundt bordet og bidrar til et godt og positivt miljø.

Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter motiveres barna til å spise næringsrik mat og får grunnleggende forståelse for hvordan et rikt og variert kosthold kan bidra til god helse. Påfyll av næringsrik mat og god stemning rundt måltidene gir barna glede og overskudd til lek, aktivitet og konsentrasjon.

Siden barnehagen er en fullkost barnehagen, serveres alle måltidene i barnehagen. Til frokost får barna tilbud om brød/knekkebrød med forskjellig pålegg, grønnsaker og melk/vann til drikke eller havregrynsgrøt med varme bær.

Lunsjen består av varm hjemmelagd mat 3 dager i uken  i alle ulike variasjoner. Ettermiddagsmaten varier litt ut ifra barnas ønsker, som regel er det brød/knekkebrød med forskjellig pålegg, frukt og grønnsaker.